OBS! Semesterstängt vecka 29,30,31,32. Åter på kontoret 11/8 09:00. Det går EJ att beställa fraktsedel under denna tiden!
Hitta snabbt och enkelt var AdBlue-styrenheten (SCR-modul) är placerad. Följ stegen nedan för att specificera ditt fordon.
Hjälp oss att göra guiden bättre! Fyll i formuläret nedan så lägger vi till informationen.
AdBlue är en ofarlig vätska bestående av vatten och urea (en typ av urinämne). Den används i dieselbilar med SCR-system (Selective Catalytic Reduction). När motorn går sprutas AdBlue in i avgasröret, där den reagerar med kväveoxider i avgaserna och omvandlar dem till kvävgas och vattenånga – två ämnen som redan finns naturligt i luften.
Varför behövs AdBlue?
Utan AdBlue hade dieselbilar släppt ut stora mängder kväveoxider, som är skadliga för både hälsa och miljö. Systemet hjälper bilen att uppfylla hårda utsläppskrav (t.ex. Euro 6).
Dieselmotorer släpper ut små sotpartiklar (PM – partikelformigt material) som är skadliga att andas in. För att minska detta sitter ett partikelfilter i avgasröret som fångar upp dessa partiklar.
Hur fungerar det?
Filtret samlar upp sot under körning. När det börjar bli fullt, höjer bilen automatiskt temperaturen i avgassystemet i en process som kallas regenerering. Då bränns sotet bort och filtret rensas.
Varför behövs partikelfilter?
Utan filtret skulle dieselfordon släppa ut mycket mer partiklar, vilket bidrar till luftföroreningar och hälsoproblem.
EGR-systemet leder tillbaka en del av avgaserna in i motorns insug. Detta sänker temperaturen i förbränningskammaren, vilket i sin tur minskar bildandet av kväveoxider (NOx).
Hur fungerar det?
Genom att blanda in avgaser med frisk luft minskar syrehalten vid förbränning. Det gör att temperaturen hålls nere, vilket är nyckeln till att minska NOx-utsläpp.
Varför behövs EGR?
Utan EGR-systemet skulle motorn producera mer NOx, vilket är ett stort problem ur miljö- och hälsosynpunkt.